Disse lagene skal videre til Gullfinalen i super:bit-kampen

I februar har vitensentrene fra hele landet arrangert delfinaler i super:bit-kampen for skoler og kodeklubber der ute. Nå er det klart hvilke lag som har kjempet seg videre til den store Gullfinalen i mars.

Første del av super:bit-kampen er over etter at samtlige vitensentre har arrangert sine delfinaler. Det ble to intense helger med mye bra koding, men nå er det klart hvilke lag som skal kjempe om seieren i den store Gullfinalen, og muligheter for å delta i NRK-programmet «Alle mot 1» på NRK 25. mars.

Super:bit-kampen er en kodekonkurranse for skoler og kodeklubber fra hele Norge der man programmerer med micro:bit. Først må lagene gjennom en delfinale der man skal presentere et oppdrag man har forberedt i forkant. I delfinalen skal laget også løse flere oppdrag av ulik vanskelighetsgrad i løpet av noen timer.

 

Her er vinnerne fra alle delfinalene:

  • Vitensenter Nordland: 6B fra Hauknes skole
  • ViteMeir: Stavang1 fra Stavang skole
  • DuVerden: De tre kule fra Gvarv skole
  • INSPIRIA science center: Kodabra fra Lande skole
  • Atlanterhavsparken: EBU1 fra Ellingsøy barne- og ungdomsskole
  • Nordnorsk Vitensenter: Team AC fra LKK Salangen
  • VilVite: Kodetropp Egg fra Kodetropp Egg og Samba fra Samnanger barneskole
  • Vitensenteret i Trondheim: Team IIa fra IIa Teknoklubb
  • Innlandet Vitensenter: Trium Maxima fra Ydalir skole
  • Jærmuseet: Team Hjelmen fra Hjelmeland skole
  • Vitenparken Ås: Felix-kattene fra kodeklubb Kolbotn
  • Vitensenteret Sørlandet: super:bit-bygda fra Vegårshei skole
  • Teknisk Museum: Tveita:bit fra Tveita kodeklubb

Disee lagene får utdelt et gullfinaleoppdrag som skal løses på egenhånd. Løsningen skal filmes og sendes inn til en jury innen 3. mars, før det senere kåres en vinner 8. mars.

Vinneren får delta i NRK-programmet «Alle mot 1» på NRK 25. mars. Laget får dekket reise og opphold i Oslo.

 

Super:bit er et samarbeidsprosjekt mellom Lær Kidsa Koding, Vitensentrene og NRK Super. Formålet med prosjektet er å øke interessen og kompetansen for programmering blant barn.