Disse lagene skal videre til Gullfinalen i super:bit-kampen 2024

I april har vitensentrene fra hele landet arrangert delfinaler i super:bit-kampen for skoler og kodeklubber. Nå er det klart hvilke lag som har kjempet seg videre til den store Gullfinalen.

Første del av super:bit-kampen er over etter at samtlige vitensentre har arrangert sine delfinaler. Det ble to intense helger med mye bra koding. Her er oversikten over hvilke lag som skal kjempe om seieren i den store Gullfinalen.

Her er vinnerne fra alle delfinalene:

  • Vitensenter Nordland:Hauknesgjengen fra Hauknes skole, Rana
  • ViteMeir: Mayas fra Aurland skole, Aurland
  • DuVerden: Safari fra Stridskleiv skole, Porsgrunn
  • INSPIRIA science center: HMS#1 fra Halden Montessori, Halden
  • Atlanterhavsparken: Hatlane fra Hatlane skole, Ålesund
  • Nordnorsk Vitensenter avd. Tromsø: Salangen, LKK Salangen
  • Nordnorsk Vitensenter avd. Alta: Titan fra Øvre Alta skole, Alta
  • VilVite: Sandsli fra LKK Sandsli, Bergen og Øygarden fra LKK Øygarden, Øygarden
  • Vitensenteret i Trondheim: Team Quest fra Melhus Makers, Melhus og Jugo:bit fra Ila Teknoklubb, Trondheim
  • Innlandet Vitensenter:Ydalir skole, Elverum
  • Jærmuseet:De røde Capybaraene fra Bogafjell skole, Sandnes
  • Vitenparken Ås: Turnaround fra LKK Kolbotn, Nordre Follo
  • Vitensenteret Sørlandet: Fjære barneskole, Grimstad
  • Teknisk Museum: Sauer spiser gress fra Oslo Montessori, Oslo

Disse lagene får utdelt et gullfinaleoppdrag som skal løses på egenhånd. Løsningen skal filmes og sendes inn til en jury innen 31. mai, før vinneren kåres i løpet av uke 23. Alle gullfinalister blir kontaktet når juryen har bestemt seg.

 

Super:bit-kampen er en kodekonkurranse for skoler og kodeklubber fra hele Norge der man programmerer med micro:bit. Først må lagene gjennom en delfinale der laget skal løse flere oppdrag av ulik vanskelighetsgrad i løpet av tre timer.

Super:bit er et samarbeidsprosjekt mellom Lær Kidsa Koding, Vitensentrene og NRK Super. Formålet med prosjektet er å øke interessen og kompetansen for programmering blant barn. 

 

Oppdrag med linjesensor

Oppdrag med linjesensor

Hinderløype med astronauter

Hinderløype med astronauter