Super:bit-kampen 2024

Synes du koding er gøy? Nå er det klart for super:bit-kampen 2024! Har du og noen venner fra skolen eller kodeklubben lyst til å delta? Les alt om konkurransen her. UTVIDET PÅMELDING TIL 5. APRIL.

Ved spørsmål rundt påmelding kontakt: per.kristian.grytdal@inspiria.no

Hva er super:bit-kampen?

Super:bit-kampen er en kodekonkurranse for skoler og kodeklubber fra hele Norge der man programmerer med micro:bit. I 2023 deltok det over 200 lag fra kodeklubber eller skoler fra hele Norge. Et lag kan bestå av to eller tre barn i alderen 1013 år (5.–7. trinn).

Når et lag melder seg på skal de gjennomføre en delfinale på et av de regionale vitensenterne i Norge. Delfinalene blir gjennomført i løpet av april, og dere velger selv hvilket vitensenter dere deltar hos.

NB: Hvert vitensenter har et begrenset antall plasser, så her gjelder det å være tidlig ute etter at påmeldingen har åpnet.

Påmeldingen er åpen fra: 4. mars (kl. 08:00) - 5. april 2024

PÅMELDINGEN ER STENGT

PREMIE

Premien til vinnerlaget i årets super:bit-kamp er at de får delta i en Alle mot 1-oppgave. Oppgaven skal selvfølgelig gjøres med en micro:bit Nærmere info vil bli sendt til vinnerlaget etter at juryen har kåret vinneren av Gullfinalen.

Her kan du se vinnerne fra super:bit-kampen 2023 hvor de deltar på programmet Alle mot 1: 

 

Vil du lese mer om vinnerne av super:bit-kampen 2023 og se deres vinnerbidrag trykk her >>

Hvem kan delta på super:bit-kampen?

Utstyr laget må ha med til super:bit-kampen

Viktige forberedelser til delfinalen:

1) Lag en fjernstyrt Bit:Bot:

Alle lagene må på forhånd programmere og ta med en Bit:Bot som styres med en micro:bot som fjernkontroll (radiostyrt). Laget vil etter påmeldingen, få tilsendt radiogruppen som skal brukes til dette. Ett av oppdragene på delfinalen er å kjøre en hinderløype raskest mulig med lagets radiostyrte Bit:Bot, så laget må også øve på å kjøre.

2) Lag en samlearm: (se eksempel på bildet øverst)

Alle lagene må på forhånd lage og ta med en SAMLEARM som skal festes foran på en Bit:Bot. Denne skal brukes til å samle inn og skyve på fem gjenstander på ett av oppdragene. Gjenstandene er ca 5 cm høye, 3 cm brede og 2 cm dype. Lengden på samlearmen kan være maks 10 cm utafor Bit:Boten og bredden kan være maks 14 cm. Dere bestemmer selv hvordan samlearmen skal lages og festes.

Andre ting det er lurt å øve på:

  • Hvordan sende og motta tall eller tekst ved hjelp av RADIO
  • Hvordan kjøre med Bit:Bot (Eksempel: Hvor lang tid bruker den på 100 cm og 180 grader? Hva gjør dere hvis Bit:Boten kjører skjevt?)
  • Hvordan fungerer linjesensorene på Bit:Bot
  • Hvordan bruke og lage variabler

 

Her er lenker til:

 

Viktige datoer:

  • Påmelding: 4. mars -5. . april
  • Regionale delfinale på ett vitensenter: En eller to av disse dagene: 19.-21. april eller 26.-28. april
  • Vinnerne fra hver delfinale får tilsendt et Gullfinaleoppdrag: 29. april
  • Frist for innsending av Gullfinaleoppdrag: 31. mai
  • Juryen kårer vinneren av super:bit-kampen 2024: i løpet av uke 23

Om konkurransen:

  • Et lag kan bestå av to eller tre barn i alderen 1013 år (5.–7. trinn).
  • Opptil fire lag fra hver skole og to lag fra hver kodeklubb kan bli med.
  • Ved påmelding er laget klar for delfinalen på ett av de 13 regionale vitensentrene i Norge.
  • I delfinalen skal laget løse flere oppdrag av ulik vanskelighetsgrad i løpet av tre timer.
  • Hvert vitensenter kårer ett vinnerlag fra sin delfinale som går videre til gullfinalen. Altså 13 delfinalevinnere.
  • I gullfinalen får lagene tilsendt et oppdrag de skal jobbe med på egenhånd over en periode, enten på skolen eller på kodeklubben. Resultatet skal sendes inn til en jury.
  • Vinneren av gullfinalen er vinneren av super:bit-kampen!